Followers

Wednesday, September 19, 2012

kek karamel

saja cuba2 buat kek karamel. Kata orang rasanya sedap dan makan tak jemu. Hari ini versi yg kedua siap di bakar dan dirasa. Versi yang pertama karamelnya rasa agak kental sbb lupa nak tambah air dalam adunan karamel. Versi yg kedua karamelnya lembut, tapi kek pulak spoil, ada bau hanyir telur. nampaknya kena tambah lebih esen vanila bg versi yg ketiga. Resepi cuba2 je. amik resepi karamel dan bawahnya guna sponge cake segera.
 versi pertama, purple rasa rebina, hijau rasa pandan. ada 2 rasa mcm pening je.
 
 versi kedua, karamelnya agak lembut. hijau letak perisa honeydew.
resepi versi saya :
kek sponge
200g royale sponge mix
4 biji telur
1 sdb vanila esen
50ml air
50ml minyak sayur
resepi karamel
1 cawan susu cair
3 biji telur
1 sdb esen vanila
1/2 cawan susu pekat manis
3/4 cawan air
2 sudu makan gula
cara - caranya :
1) hanguskan gula didalam loyang 8" x 8"( jangan tambah air) biarkan sejuk gula hangus akan kelihatan keras dan melekat pada acuan. ketepikan.
2) dalam mangkuk lain masukkan 3 biji telur dan esen vanila dan sebatikan. tambahkan susu cair, susu pekat dan air. pukul sebati dengan senduk. setelah sebati ketepikan dulu. kemudian bolehlah memproses kek.
3) Untuk adunan kek, pukul telur dgn esen vanila sampai gebu dan ringan. masukkan sponge mix dan air, pukul lagi sampai adunan gebu dan ringan. kalau diangkat pemutar kek, adunan akan kelihatan kental dan melekat pada mixer.
4) masukkan minyak dan gaul kaup balik dgn senduk. Bahagikan adunan kpg 3 bhgn dan letak pewarna, 1 bahagian diletak perisa ikut rasa kesukaan. boleh pandan , keladi, oren dll.
5) masukkan bancuhan karamel didalam loyang, dan sendukkan adunan kek berselang - seli hingga habis. jangan dikacau hanya letak satu adunan dan tambah diatasnya adunan warna lain dalam kuantiti yang sama. nanti corak belang akan terhasil.
6) bakar 160 c scara stimbath. letak loyang berisi air dibawah loyang adunan. bakar 40 minit atau hingga masak.
 
 
 


No comments:

Post a Comment