Followers

Saturday, August 20, 2011

Sedekah Ikhlas atau tidak ?

Salam.
Petang Khamis kelmarin, aku dikejutkan dgn panggilan salam dari pagar rumah sebelah. aku jengah ke tingkap, kelihatan 2 budak perempuan dalam belasan umurnya aku agak, memanggil2, tetapi tiada jawapan dari tuan rumah. Kebetulan waktu tu aku nak keluar utk angkat kain baju di jemuran, nampak je aku bdk tu memberi salam dan memohon smbgan utk rumah kebajikan yang diwakilinya. Aku ckp padanya, salah ni dik, minta bantuan dr org lain sbb adik ni, bdk sklh lagi nanti polis tangkap, aku bergurau. Kami tak takut polis kak, kami takut Allah saja, jawab mereka berdua. Dlm Hati aku, bagus jwpn budak ni. Dgn niat membantu aku pun beli 2 kpg vcd yg di bawa budak tu Rm 20. Budak tu kata , semoga Allah murahkan rezeki kakak, Amiin, jwb aku.
Sebenarnya masa bdk2 tu dtg aku mcm tak brape percaya kat dokumen yg di tunjukkan, lunyai semacam je, dah tu siap suruh aku call no. yg tertera, dlm hati aku kata , kalau dr sendiket dah tentu dia blh jwb ya aje. So mengenangkan skrg ni ramadhan, aku pikir kalau betul alhamdulillah, msh ada juga bdk2 yg sanggup buat kerja2 kebajikan, kalau tak betul tak pe le kira aku bg pd budak tu, krn dia susah hingga sanggup buat kerja2 menipu org lain. Semoga lps ni Allah buka pintu hati mrk utk bertaubat.
 Nilah Cd yg aku beli ari tu, yg ni ok....yg satu lg tak boleh guna... Dua2 vcd adalah cetak sendiri guna CDR. Dlm hati aku nasib le ye.......
 ingat niat asal beli sbb nak bantu...
aku bkn apa dok berceloteh pasal bnda ni, saje kongsi pengalaman, lain kali bagi je duit kat org2 yg mcm ni, hati pun tak sakit kan...Kalau kita beli benda yg dibawanya tak tau ok atau tak.
Ok, jumpa lg. 



No comments:

Post a Comment